15 lat Kolei Mazowieckich – historia i employer branding

Tło współpracy

Koleje Mazowieckie to spółka pasażerskich przewozów kolejowych utworzona wspólnie przez samorząd województwa mazowieckiego oraz Przewozy Regionalne w 2004 r. W 2009 Koleje Mazowieckie przewiozły łącznie około 51,5 mln pasażerów, wykonując pracę eksploatacyjną liczącą prawie 15 mln pociągo-kilometrów. Na 2019 rok przypada 15 rocznica istnienia spółki powołanej m.in przez marszałka województwa mazowieckiego. Produkcja filmu z tej okazji to jedna z pierwszych dużych realizacji filmowych spółki KM. Premiera ma się odbyć na dużej gali dla pracowników i partnerów spółki.

Rozpoczynając współpracę z KM wiedzieliśmy, że będziemy mieli kilka kluczowych spraw do ustalenia już na początku realizowania naszego zlecenia. Dla tej spółki jest to pierwszy duży projekt filmowy i zakładaliśmy, że będzie nam trudno przekonać klienta do śmiałych rozwiązań, ponieważ zleceniodawcy w takich sytuacjach są wyjątkowo zachowawczy. Po drugie, nastawialiśmy się na dużą biurokrację podczas procesu pre-produkcyjnego oraz na etapie kolaudacji. Pierwsze spotkania odbyłem z koordynatorami projektu po stronie KM: Agnieszką Goślińską oraz Tomaszem Wyszyńskim. Na początkowych spotkaniach staramy się wysłuchać potrzeb oraz oczekiwań i przyjąć perspektywę zleceniodawcy. Po spotkaniu wiedzieliśmy już, że mamy solidnego i konkretnego partnera po stronie klienta i wcześniejsze obawy są spokojnie do przezwyciężenia.

Film korporacyjny to wyjątkowo wymagający tekst kultury, ponieważ trzeba łączyć w nim niewątpliwą wartość artystyczną formy z celami biznesowymi w narracji.  

Kreację tworzyliśmy we współpracy pomiędzy MEDIA CREW a klientem. Wiedzieliśmy, że film musi być atrakcyjny dla pracowników, musieliśmy także wyeksponować ewolucję, którą firma przeszła w ciągu tych 15 lat, a także umieścić w filmie prezesa i marszałka. Wyzwanie trudne, ale dzięki temu właśnie pociągające. Jako producent kreatywny zawsze podkreślam, że realizacja takiego typu projektów powinna się odbywać poprzez zdefiniowanie budżetu przez klienta. Dlaczego? Ponieważ robienie filmu jest jak robienie obiadu – robimy taki, na jaki nas stać, z setek składników wybierając wcześniej odpowiednie.

Robimy film, na jaki Nas stać

Ustalenie budżetu bardzo ułatwia realizację projektu. Wiemy, na jaką kreację możemy się zdecydować, i nie tracimy czasu na przepychanki pomiędzy pomysłami a rzeczywistością ekonomiczną. Bardzo cieszymy się, że wstępne rozmowy z klientami dały nam komfort pracy już z określonym budżetem. Przygotowania do realizacji zdjęć trwały kilka tygodni. Na początku wybraliśmy grupę kilku pracowników – tak, by byli oni zróżnicowani pod względem profesji oraz płci i wieku. Chcieliśmy porozmawiać o zmianach, postrzeganiu pracy i poszukać etosu zawodowego pracownika kolei. Wiedzieliśmy, że film musi być taki, aby pracownicy puszczający go przyjaciołom byli dumni i mieli szanse na przybliżenie swojej pracy bliskim. Przeprowadziliśmy z nimi wywiady telefoniczne, dzięki którym ustaliliśmy przestrzenie do nagrań oraz koordynowaliśmy prace w tworzeniu kalendarza produkcyjnego. Rzeczywistość określona przez budżet wymaga elastyczności, kreatywności i bardzo wysokich umiejętności zarządzania. Dzięki nieocenionej Agnieszce Goślińskiej z KM, udało się nam skoordynować kilkanaście osób, modyfikować zmiany pracy dyspozytorów, maszynistów oraz – dzięki Joli Nalewajk z biura marszałkowskiego – znaleźć dogodny termin w kalendarzu marszałka. Całość została rozpisana na 6 dni zdjęciowych na przestrzeni dwóch tygodni czasu produkcji.

Intensywnie i prawie niemożliwe do realizacji – czyli tak, jak lubimy

Pogoda wrześniowa jest zmienna i przy realizacjach z kalendarzem ustalonym na dwa tygodnie do przodu czasem sprawia kłopoty. Jednak kolejny raz okazuje się, że mamy po prostu szczęście i na naszych planach pogoda jest taka, jaka być powinna. Rozmowa z ludźmi i odsłanianie ich narracji to nasza specjalność. Staramy się przez tych kilka godzin spotkania z bohaterami nawiązać z nim więź, która skutkuje unikalnymi wypowiedziami oraz otwartością na tematy firmowe i życiowe.

Realizacja filmu employer brandingowego to sonda dla pracodawcy, a także niesamowicie ważna i interesująca przygoda dla klienta, dająca możliwość odkrywania potencjału pracowników dzięki produkcji filmu.

Dzięki rzeczywistym i autentycznym wypowiedziom pracowników, stworzyliśmy unikalny i ponadczasowy film, wybiegający daleko poza 15 lat istnienia spółki. Tworzenie go to była przyjemność ze spotkań z ludźmi z pasją oraz z odwiedzania niedostępnych miejsc. Z pomysłu na film z okazji jubileuszu stworzyliśmy produkcję żyjącą własnym życiem wśród pracowników oraz wykorzystywaną na różnych polach eksploatacji, pracującą na dobry wizerunek spółki Koleje Mazowieckie. 

Bardzo cenimy dobrą współpracę z profesjonalistami w swojej dziedzinie, dlatego, Agnieszko i Tomku, bez Was nie zrobilibyśmy tak dobrego filmu. Jesteśmy dumni, że mogliśmy uczestniczyć w tym projekcie.

Film dostępny w zakładce portfolio lub po kliknięciu tutaj.

Referencje:

Autor:

 

Sebastian Korczak

Producent kreatywny w MEDIA CREW. Autor zdjęć filmowych oraz reżyser. Specjalizuje się w projektach dokumentalnych i storytellingowych.

Odwiedź nasze portfolio i poszukaj inspiracji dla Twojego filmu.

 

Twój komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *